-??? سال گذشته تقويت شده و اتفاقاتي هم برپايه همين پيش داوريها افتاده است كه نمي توان از آنها گذشت، اما آنها را هم تشديد كرده است و لذا فضاي رفتاري ما با هم خيلي با احتياط توأم است. همين حركات دو سال اخير نشان داد كه اگر بتوانيم در فضاي اعتماد راه برويم سرعت بسيار زياد است.* در مناسبات ايران و تركيه غير از كميسيون مشترك امنيتي كه مسائل مرزي را تنظيم مي كند، چيز ديگري داريم؟- بله كميسيون حمل و نقل را داريم، كميسيون مشترك اقتصادي و...* نه در سطح سياسي _ امنيتي...- همان كميسيونها تمام مسائل را پوشش مي دهد. چون كميسيون عالي در سطح وزرا هم وجود دارد. اين كميسيون براي عملياتي كردن توافقهاي سران تشكيل شده است. در حال حاضر روابط گرم و صميمانه اي برقرار است و احتياجي نداريم كه كميسيونها را افزايش دهيم. مسير، مسير خوبي است. تجار و سرمايه گذاران و صنعت گران هر دو كشور خيلي احتياج به واسطه ها ندارند، زاويه بررسي شود. يك زاويه شريعت و يك زاويه طريقت. از زاويه شريعت گرايش هاي رفتاري در تركيه بسيار عميق، محكم و سخت است. از لحاظ طريقت برعكس است، اين رويه با بخش عمده گرايش هاي سياسي در تركيه، بسيار نرم و ملايم و سازگار است. در تركيه ما با سه جريان اصيل ديني مواجه هستيم. اهل سنت كه اكثريت را دارند، جريان هاي علوي كه از لحاظ تعداد دوم هستند و شيعيان كه سومين گروه مذهبي مهم در تركيه هستند. بنابر اين در مختصات ديني در تركيه بايد توجه كرد همانطور كه بين شريعت و طريقت رفتار متفاوتي را شاهد هستيم، در گرايش هاي اين سه مذهب يا دو مذهب (اگر علويان و شيعيان را در يك گروه جمع كنيم) هم رفتارهاي متفاوتي را شاهد هستيم. هنوز وجه غالبي كه بتواند مختصات كامل جامعه ديني تركيه را تعريف كند وجود ندارد. سازمان هاي رسمي در اين زمينه وجود دارند كه متوليان امور مذهبي هستند، اما واقعيت آن است كه آنها هم به تنهايي بگذارد جايي است كه ما نسبت هايي كه در تأمين منافع ملي و امنيت ملي متقابل داريم خيلي پايين است. اين نه در خصوص تركيه، بلكه در مورد هر كشوري صادق است. اگر پاكستان در حوزه اي با ما كار كند كه در آن حوزه نسبت تأمين منافع ملي?? به?? باشد و پيشنهاد ديگري بيايد از كشور ديگري كه اين نسبت را?? به?? به آن كشور تعريف كند، طبيعي است كه مي رود به سراغ آن نسبت. اين نكته اولي است كه بايد مد نظر قرار گيرد. دومين نكته اين است كه از ويژگي هاي خاص سياست خارجي ايران، ما نمي توانيم در هيچ يك از حوزه هاي منافع و امنيت ملي خود در سياست خارجي بر داشتن شريك و همكار اتكا بكنيم. لذا توقعات خود را در مقابل ديگران با همين خصوصيات تعريف مي كنيم. در ايران نمي توان سياست را شيفت كرد از آمريكا به اروپا، از اروپا به آمريكا، زيرا سياست اينجا مستقلاً تعريف مي شود. جمهوري اسلامي ايران ذاتاً مستقل است؛ بنابراين سياستش با بزرگ به شمار ميآمده است. در اين منطقه ديدن معبد زئوس در Kap?suyu - کاپي سويو و همينطور چشم انداز ديدني بندرگاه باستاني ، ساحل ماسه اي و دشت حاصلخيز اطراف خالي از لطف نخواهد بود.در مسير Antakya به سمت کشور سوريه 2 جاده بزرگ وجود دارد که يکي از آنها به سمت شرق يعني به طرف Alleppo - آلپو امتداد يافته و از مرز شهر Royhanl? - ريحانلي مي گذرد و ديگري به سمت جنوب امتداد يافته و با گذر از Yaylada? - يايلا داغ به سمت Lazkiye - لازکيه ، Tripolis تريپولي و بيروت مي رود. نخستين موزه ترکيه در اواسط قرن نوزدهم احداث شد. تا آن زمان آثار ارزشمند قديمي در خزانة اندرون، در دائرة خرقه سعادت و دايره امانات قدس (واقع در توپقاپي سراي) نگهداري مي شدند. در سال 1846 احمد فتحي پاشا، فرمانده توپخانه عامره، با گردآوري سلاحهاي باستاني، به احداث نخستين موزه عثماني در محل کليساي ”آيا ايريني“ دست
بهترین هتل های ترکیه[ يکشنبه 4 بهمن 1394 ] [ 10:32 ] [ Aliyah ]